Jumaat, 28 Disember 2012

IMAM AHMAD bin HANBAL



Nama sebenarnya Abu Abdullah Ahmad bin Muhammad bin Hanbal bin Hilal bin Asad al- Marwazi al- Baghdadi. Beliau lebih dikenali dengan nama Imam Hambali. Nazar bin Maad bin Adnan merupakan orang yang menemukan Imam Hanbali dan Rasulullah dalam nasab keturunan mereka.

   Imam Hanbali dilahirkan di Baghdad pada bulan Rabiulawal tahun 164H/780M, ketika zaman pemerintahan Bani Abbasiah di bawah pimpinan Khalifah Muhammad al-Mahdi. Ibunya bernama Sufiah atau Safiah Maimunah binti Abdul Malik as-Syaibani. Imam Hanbali juga dipanggil Abu Abdullah kerana anak sulungnya bernama Abdullah.

  Sejak kecil Imam Hanbali sangat suka menuntut ilmu. Beliau menghafal al-Quran ketika berumur 14 tahun dan mempelajari ilmu hadis dan fikah. Beliau terus menuntut ilmu sehingga berusia 40 tahun.


  Ketika berusia 16 tahun beliau sudah merantau ke Kufah, Basrah, Syam, Yaman dan tempat-tempat lain untuk menambah ilmu. Ketekunannya menuntut ilmu menjadikan Imam Hanbali rela tidak berkahwin pada usia muda.

  Dia berkahwin setelah berumur 40 tahun. Wanita pertama dinikahinya bernama Aisyah binti Fadl dan dikurnikan seorang putera bernama Saleh.

  Setelah Aisyah meninggal, dia berkahwin dengan Raihanah dan dikurniakan seorang lagi putera bernama Abdullah. Setelah Raihanah meninggal dunia, beliau berkahwin dengan seorang jariyah bernama Husinah dan dikurniakan lima orang anak iaitu Zainab, Hasan, Husain,Muhammad, dan Said.


  Imam Hanbali digelar al-Hakam kerana dapat menghafal lebih 700,000 hadis dan berpengetahuan mendalam mengenai ilmu hadis yang melayakkan beliau mengeluarkan fatwa dalam hukam fikah.

   Imam Hanbali juga seorang yang sangat kuat beribadat. Belau menunaikan sembahyang sunat 300 rakaat dalam sehari semalam dan mengkhatam al-Quran seminggu sekali.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan