Sabtu, 22 Disember 2012

Mazhab yang empat



  Empat imam basar iaitu IMAM AHMAD bin MUHAMAD bin HANBAL (Mazhab Hambali), IMAM MUHAMAD bin IDRIS atau Imam Syafie (Mazhab Syafie), IMAM ABU HANIFAH (Mazhab Hanafi) dan Imam Malik (Mazhab Maliki) harus diketahui riwayat hidupnya oleh umat Islam ,terutama Ahli Sunnah Waljamaah.

Empat Imam Besar itu menjadi terkemuka kerana mereka ulama bebas yang tidak terikat dengan sesiapa dan tidak pula berasa terhutang budi kepada sesiapa (pemerintah).
Perbezaan pendapat dikalangan mereka hanya berkisar dalam masalah  furu' atau cabang hukum agama yang berhubung dengan urusan muamalat atau yang berkait dengan kepentingan masyarakat. Keempat mazhab tidak berselisih dalam urusan pokok agama kerana mereka tetap berpegang kepada al Quran ,hadis ,dan sunnah rasul-Nya.

Keempat imam besar ini sama-sama menentang amalan bidaah atau yang menyeleweng daripada ajaran Islam. Mereka juga tidak memaksa pengikutnya supaya bertaklid kepada mazhab masing-masing tanpa menyelidik nas yang diambil  bagi merumuskan masalah atau fatwa.

Imam Syafie contohnya menasihati pengikutnya supaya tidak teragak-agak menolak pendapatnya jika ada nas daripada al Quran atau hadis yang sahih berlawanan dengan pendapatnya.

Timbulnya mazhab -mazhab itu apabila umat Islam tidak lagi berpengang kepada al Quran dan hadis pada masa itu. Maka tampil Imam Hanafi ,Imam Maliki ,Imam Syafie ,dan Imam Hambali memimpin umat Islam. Keempat- empat mazhab besar itu semuanya berpegang pada akidah  Ahli Sunnah Waljamaah.

Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud, "Demi Allah yang jiwa Muhammad di tangannya akan berfikrah umatku sebanyak 73 fikrah.Hanya satu masuk syurga dan yang lainnya masuk neraka. Sahabat bertanya sipakah itu ya Rasulullah, baginda menjawab Ahli Sunnah Waljamaah".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan