Ahad, 23 Disember 2012

Sebab Timbulnya Mazhab


Pada masa Nabi Muhammad s.a.w hidup tidak timbul perselisihan pendapat di kalangan umat Islam kerana boleh merujuk terus kepada baginda. Tetapi setelah baginda wafat pada 2 Rabiul Awal tahun 11 Hijrah atau 8 jun 632 M, maka wujud perbezaan pendapat di kalangan umat Islam. Akibat perbezaan pendapat itu maka tercetus perang Jamal dan perang Siffin yang mengorbankan ramai umat Islam. Ekoran itu wujud kaum Syiah dan Khawarij. Kemudian muncul pula fahaman Muktazilah yang diketuai Washil bin Athak dan Umar bin Ubeid. Kemudian muncul pula fahaman Qadariyah dan Jabariah.

Akhirnya muncul pula fahaman Ahli Sunnah Waljamaah yang diketuai Syeikh Abu Hasan Asyaari dan Syeikh
Abu Mansuur al Maturidi . Di bawah ini dinyatakan perbezaan fahaman- fahaman tersebut:

1.Kaum Syiah ,kaum yang berlebih- lebihan memuja Saidina Ali bin Abi Talib. Malah dikatakan mereka tidak mengakui Khalifah Abu Bakar as Siddiq , Umar al Khattab dan Uthman Affan. Namun fahaman Syiah juga berpecah kepada 22 aliran.

2.Kaum Khawarij, kaum yang sangat membenci Saidina Ali bin Abi Talib malah ada mengkafirkannya. Merka sanggup membunuh Saidina Ali bin Abi Talib dan keluarganya . Mereka tidak sependapat dan berpecah kepada 20 aliran.

3.Kaum Khawarij, kaum yang sangat bersefahaman bahawa Tuhan tidak mempunyai sifat. Kerana itu manusia berkuasa ke atas diri sendiri . Baik dan buruk bergantung kepada pilihan sendiri . Mereka berpendapat manusia tidak boleh melihat tuhan walau di dalam syurga . Mereka berpendapat syurga dan neraka berserta penghuninya tidak kekal. Israk dan Mikraj Nabi Muhammad s.a.w berlaku dengan roh sahaja. Fahaman Muktazilah juga berpecah kepada 20 aliran.

4.Kaum Murjiah, mereka berpendapat sesiapa yang sudah Islam dan beriman jika melakukan maksiat tetap masuk syurga seperti orang kafir yang membuat kebajikan tetap masuk neraka.

5.Kaum Najariyah , mereka berpendapat manusia melakukan sesuatu perbuatan sudah ditentukan tuhan. Mereka juga mengatakan sifat tuhan tidak ada.

6.Kaum Jabariyah, mereka berpendapat untung nasib setiap manusia manusia sudah ditentukan  sejak azali lagi. Manusia tidak mempunyai daya dan upaya untuk mengubahnya. Contoh, seseorang itu sudah ditetukan tempatnya di syurga ataupun neraka .

7.Kaum Musyabbihah, mereka berpendapat tuhan juga bersifat seperti manusia,ada tangan,mata ,kaki, duduk di atas kerusi san sering turun naik antara langit dan bumi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan